Konstigt recept på pannkaka

Blev sugen på att göra ugnspannkaka idag men märkte att jag inte hade alla ingredienserna som man behövde. Så tog beslutet att trixa ihop nått lite eget. Det blev lyckat resultat som jag tänkte dela med mig av.



Ingredienser:
ca 250 g nötfärs
2 (190gs) burkar champignioinier (orkade inte komma på hur det stavades :P)
en halv purjolök
4 ägg
4 dl turkisk yogurt
4 dl grädde
3 dl vatten
4 dl mjöl
1/2 tesked salt

Tillagning:
Sätt ugnen på 225 grader. Yra omkring lite i köket och fundera på vad man håller på med. Stek lite yta på köttfärsen (gärna i en stekpanna från dagen innan) och sprid sedan ut det i en djup ugnsplåt tillsammans med svampen. Stoppa in plåten i ugnen i 5 minuter. Under de 5 minutrarna ska man försöka hinna hacka purjolöken och göra smeten (jag klarade det inte så jag stängde av ugnen och satte plåten längst ner i den). Som sagt, skär och hacka purjolöken i småbitar och sprid ut det på plåten. Sen vispar (elvisp rekomenderas inte) ni ihop yogurten, grädden, vattnet, äggen, mjölet och saltet tills det är klumpfritt. sen häller ni smeten jämnt över plåten och in i ugnen (som ni om ni stängt av bör stänga på igen och flytta plåten till mitten igen) och låt det stå där i kanske 20 minuter som ni kan slösa på att sitta vid datorn för att lämna så mycket som möjligt framme i köket. Sen är det bara ta ut den om den ser lagom pannkaksfärgad ut, så serverar man det med lingonsylt.

Kommentarer
Postat av: L

Vart det gott? :D

2009-01-17 @ 06:57:31
URL: http://newfallenleaf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0