Ett till recept på en go risotto jag gjorde idag

Hade glömt ta med mig matlåda till jobbet idag, så har gårr hungrig en lång stund av dagen. Inte blev det heller bättre när jag gick och tränade (dock hade jag ätit 2 wienerbröd då). Men kände mig rätt svag och orkeslös så tränade inte så länge. När jag var på väg hem blev jag så sugen på risotto att jag skred till verket nästan direkt när jag kom hem. Här ska ni få receptet på den eftersom den blev så god. Detta är dock rätt många rätt stora portioner så man får kanske dela lite på det här och där. Sen är det lite i konstig ordning också men jag är ingen receptionist.

1,2 l grönsaksbuljong (gjorde på 1 tärning det räckte)
6 dl basmati ris
250 g frysta ärtor, majs och paprika (såna där påsar ni vet)
4 ägg
300 g köttfärs
1 dl grädde
Vitlökspulver
Vitpeppar
Salt

Börja att koka äggen (riktigt hårdkokta så att gulan smular, hos mig 10 minuter), gör buljongen (i en ganska stor kastrull/gryta) och stek köttfärsen smulig. Krydda köttfärsen med vitlökspulver, vitpeppar och salt efter behag. När buljongen kokar så häll i riset och låt det koka i 10 minuter. Rör sedan ner de frysta grönsakerna och grädden. Låt koka i 7 minuter till. Ta av det från värmen och häll ner köttfärsen och smula ner äggen i risblandningen. Rör om och smaka av med vitlökspulver, vitpeppar och salt.

Kanongott

Kommentarer
Postat av: L

Lät gott :D drool Fast jag tar hellre en vegetarisk variant på det, bort med ägg och köttfärs och tillsätt en burk krossade tomater och bönor :D

2009-01-21 @ 03:05:31
URL: http://newfallenleaf.blogg.se/
Postat av: L

jag är lite konstig så jag tycker det :D

2009-01-21 @ 21:50:39
URL: http://newfallenleaf.blogg.se/
Postat av: Åsa

var är bilderna du lova nu då? =)

2009-02-03 @ 10:03:26
URL: http://mrs-voorhees.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0