(72) OMG jag har gjort något med bilen...

... för första gången sen jag vet inte när. Jag har varit himla oaktiv vad gäller den där bilen fast jag gillar den så mycket. Ni som inte vet vad jag snackar om så är det min trogna Saab 900 Aero som är ett hopplock av de saker Saab gjorde rätt med den bilen. Chassiet är från 88ans årsmodell, motorn har jag för mig kommer från 85, karossen är från 86, växellådan är från en saab 99 från 78 och sen är det lite nya delar som jag har köpt för nått år sen.

Men det jag gjorde var inte så mycket men ändå var det en sak som låg som en stoppkloss för hela bromssystemet och för att komma igång lite igen. Jag hade nämligen lyckats dra av 2 st luftningsnipplar på bromsoken, inge roligt då det inte såg ut att ha varit någon luftning där sen bilen monterades, och försöka få bort ett par billiga aluminiumnipplar från ett rostigt bromssystem var lättare sagt än gjort. Men lyckades tillslut med hjälp av borr, insexnycklar, slipmaskin,  gängtappar, hammare, våld och olja. Så nu kanske man kan komma igång med det där igen (om vi nu får behålla garaget med tanke på alla griniga som bor i närheten och inte låter oss jobba när vi vill bara för att det låter igenom väggarna ibland).

Lägger upp lite bilder på bilen så får ni se

Här är bilen


Här är motorn jag "håller på" (var ett tag sen jag tog en paus i just den biten) att renovera


Här är den nya turbon


Här är den största summan jag någonsin fått ihop till på ica (synd att man inte hade ica-kundkort)
Det var för turbo, bromsskivor, bromsbelägg, dumpventil, damasker och lite annat smått som behövdes till bilen (egentligen skulle det på ett par tusen till för 3'' avgassystem men det hade de missat i leveransen så det kom separat).

Kommentarer
Postat av: Anna

Vi gick lite överallt faktiskt :)

2008-10-07 @ 17:27:14
URL: http://aaannadahlqvist.blogg.se/
Postat av: Anna

Bilen var ju fin :) trodde det skulle vara en riktigt rishög eftersom det är en saab ;p haha

2008-10-07 @ 17:29:04
Postat av: Korven

ja det är häftigt.. blir mest. förbryllad liksom..

2008-10-07 @ 18:16:26
URL: http://enlitenkorv.blogg.se/
Postat av: Lina

Nice bil ju :)

2008-10-09 @ 04:45:06
URL: http://newfallenleaf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0