Inte för att alla andra gör det utan för att jag vill göra det!

Fick ett infall idag att jag ville börja blogga. Har funderat på det tidigare men aldrig kommit till skott ordentligt. Jag har haft funderingar fram och tillbaka vad jag skall blogga om utan nått riktigt konkret. Men nu har jag bestämt mig, jag vill blogga om renovering och uppfräshning av min nya lägenhet. Eller ny och ny köpte den för ett par månader sen men har väntat på att de skall komma igång med rotrenovering av badrummet.

Just nu har jag inte tillgång till lägenheten just pågrund av ovan nämnda rotrenovering. Men har planer så att jag kokar över så kan börja diskutera dom litegrann. Har 2 bilder från lägenheten innan jag lämnade iväg den. Men båda är på vardagsrummet. Bara för det så tänkte jag att jag ritar en lättare planritning över lägenheten och förklarar lite.


Planlösning över lägenheten. Mest gissningar på mått men på ett ungefär.

Just nu är den inte lägenheten någon riktig höjdare mer än att den har ett fint kök (Visst det är ikea men det ser bra ut). Sen kommer ju badrummet bli riktigt fint när det är klart.

Det är ett par riktigt gräsliga portaler mellan vardagsrum, hall och kök. De kommer bli det första som ryker.

Sedan är det ett dusch jalusí (!?) mellan kök och sovrum som ser helt gräsligt ut. Det funderar jag på att byta ut till någon fin dörr istället, dels för att få insyns skydd, stekosskydd och ifall man skaffar sig en kisse så kan man vilja vara ifred när de är riktigt elaka.

Längst in i sovrummet är det en liten klädkammare som jag tänkte ta till ett ganska stort projekt nämligen att bygga in akvarium, garderober och en liten skrivboordshörna. Att få in det på den lilla platsen kommer bli lite svårt men man får hitta på lite kluriga lösningar. Istället för att ha en dörr där tänkte jag ha en bokhylla som går att rulla undan, detta för att man skall kunna ha insynsskydd mellan sovrum och vardagsrum (genom akvariumet). Tror dessutom att akvariet kommer att låta lite så lite böcker isolerar nog bort ljudet helt ok.

Här är en bild jag tog när jag precis fått tillgång till lägenheten och flyttade över saker mitt ex och jag hade i våran lägenhet. Jag kände direkt att det inte var så här jag ville ha det så sålde av sofforna billigt till ett par kompisar.
På bilden kan man dock se lite annat jag kommer ha kvar på nått sätt. I taket hänger min snygga ljuskrona med skärm (Får ta bättre bilder av den senare). Den köpte jag på hemtex när det var rea för ca 300 kr. På bordet står min tokläckra strandradio som jag nallat från min mamma (Det var hennes första transistorradio), en skål från tunisien och en svart vattenpipa som jag tycker är stilig att ha framme.
Hade lite ikeasoffor och ikea grejjer och ville bara testa att möblera

När jag bestämde mig för att slopa ikea (för att inte få ett standardhem) så gick jag ut och letade soffa på nätet. Det var lättare sagt än gjort. Man hittade mycket fina soffor men de var väldigt dyra priser. Gick även till möbelmässan och hittade en riktigt fin ny soffa i barockstil (18 000 för en 3 sits!), eftersom jag inte är gjord av pengar så valde jag att fortsätta leta bland de begagnade. Till slut så stötte jag på en riktigt mysig chippendale soffa med 2 st medföljande fotöljer, de var från någon gång på 30 talet och rätt slitna men de hade ett väldigt bra pris... 3000 för soffan och fotöljerna tillsammans. Det var som hittat. Jag tog genast kontakt och fick reda på att det var en antikhanldare som sålde den. Jag åkte dit och tittade på den och tog den direkt. Den var riktigt fin i sina guldkuddar och mörka trä-detaljer.
Köpt begagnad tillsammans med 2 fotöljer för 3000 kr


Efter att ha hittat soffan började en jakt på soffbord. Det var inte heller det lättaste. Först köte jag ett som man ser hörnet av på bilden. Det är ganska vakra former på det men det gick inte alls med soffan. Det pajjade hela stämningen i rummet och jag jagade vidare. Jag började jaga chippendalebord men de är inte de billigaste och säljs ofta tillsammans med stolar och jag ville inte ha fler stolar.

Tillslut hittade jag en kille i stockholm som höll på att sälja av sin mormors gamla prylar och hade ett vad jag ansåg rimligt pris för sitt bord. Så då var det bara att tuta dit och köpa det, 500 spänn skulle han ha och det var det lugnt värt. Jag och min polare tittade även lite på killens renovering och sånt är ju också kul att ha koll på.

Nu började jag känna mig varm i kläderna vad det gäller att köpa begagnat så jag drog iväg på loppis och letade lite. Hittade ett par gardiner och några lampor med fina fötter och skärmar som jag fick loss för under 200 kr för alltihopa (loppis är riktigt kul och man hittar massa bra saker, gäller bara att man håller sig i skinnet och inte köper allt man ser).

Innan jag köpt lägenheten och jag och exet bråkade om en liten spegel med guldram som vi köpt på Jysk så gick jag ut och letade efter andra snygga guldramar bara för att avreagera mig lite. Då snubblade jag på den här pärlan, jag blev kär i den och han sålde den för 300 kr så jag åkte direkt över till huvudstaden för att köpa den (blev lite dyrare affär när jag glömde trängselskatten men det är en annan historia). När jag hade ramen i handen fick jag genast idén vad jag skulle ha den till... jag skulle ha den till ram runt ett akvarium som jag bygger in i väggen. Planerna är desamma just nu, jagar bara efter ett passande akvarium (50*70) att ha bakom. Men har lite kontakter så skall inte vara några problem. Tänkte först göra ett själv, men då täcker inte försäkringen på det.



Sedan blev det lite uppehåll i möbelköpen för jag köpte mig en snowboard för 8000 och då prioriterade jag det före. Det var inte en dum grej för tack vare den fick jag en idé. Jag sätter upp den på väggen i köket. Det är en bräda med ett klassiskt popkonstmotiv nämligen Andy Warhols soppaburkar. Jag köpte ju brädan för att den var så snygg. Varför inte visa den även när man inte åker på den då. Så jag har börjat planera lite hur jag skall sätta upp den på väggen, men det blir nog inga större problem.

När nästa lön kom då var det dags att öppna inredningskontot igen. När jag hade varit och köpt chippendale soffan på antikhandeln fick jag gå runt lite och kolla i butiken fast de inte öppnat än och fick se en riktigt fin lampa. Jag stod och funderade lite på var jag skulle ha den någonstans men det tog inte lång stund innan jag såg en likadan längre in i butiken, då bestämde jag att de skulle jag ha i hallen. Efterssom de inte öppnat än så visste jag att han inte skulle sälja dem så jag sa att jag skulle komma tillbaka och köpa dem när han öppnade på riktigt. Sagt och gjort så åkte jag och pappa förbi där efter att vi hälsat på mamma (som just då låg inne på uppsala akademiska efter en stroke). 500 kr för båda två. Det var som hittat.


Ibland skall man ha lite tur också. Det har ju jag ibland med. Så en dag så skulle vi slänga massa saker på jobbet och vad ser jag då... jo den här coola gobelängen som kommer passa kalas i min hall.



Jag fick även tag på en plasma-tv till ett hyfsat pris (6500). Då var nästa plan att lyckas få den att smälta in i rummet och inte bli lika mycket möbel som den brukar vara. Då började jag leta efter en ram till den också. Det var lite klurigare eftersom den var större. Efter någon månads letande hittade jag dock en spegel som hade exakta innermått om man tar bort en liten kant på den. Så nu blir det dags att såga lite i antikviteter.


Blev ett långt första inlägg men det är ju för att visa hur det går. Jag kommer försöka skriva minst 1 gång om dagen om plander och idéer tills dess att jag får tillbaka lägenheten. Då kommer jag att visa hur det blir och hur jag jobbar med det. Hoppas ni tyckte det var intressant läsning och att ni vill hänga med mig på vägen till min drömlägenhet.

//Johannes

Kommentarer
Postat av: Åsa

Tja låter som du har mycket att planera men det blir nog bra gilla lampan. och lycka till med akavriumet ta inte ett för litet bara det blir svårt att hitta fina fiskar då.....lycka till

2008-06-10 @ 15:18:20
URL: http://mrsvoorhees.bilddagboken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0