Hemmagjord kamoflerad Datorplats

Nu tänkte jag visa min idé hur jag skall lösa den fula stationära datorn jag har. Är så trött på fula datorbord att jag beslutat mig för att göra ett eget (eller rättare sagt Arne gör ett av mina ritningar). Jag fick idén av en av ikeas hyllor, den som heter lack och i princip bara är en tjock planka som sitter på väggen.

Jag kom på att man kunde göra så att när man inte använder datorn ser den bara ut som en hylla som sitter på väggen. Då kom nästa problem... skärmen. Hur skulle jag lösa det. Vill ju inte stänga in den så att man inte kan kolla på film i sovrummet och vill inte att den bara ska sitta på väggen och ta plats. Så jag bestämde mig för att köra samma stil som med plasman. Jag sätter en ram runt den. Då kan man även ha den som digital tavla med vilka motiv man vill.

Jag har inte riktigt bestämmt mig om jag ska ha en stilren eller en mer klassiskt snirkig ram. Men just nu lutar det åt en stilren träram i teak eller iaf så det ser ut som teak. Har fastnat för teak lite i sovrummet.

Åter till hyllan. Innan jag förklarar mer så sätter jag in en bild jag slängde ihop lite fort så ni kan se vad jag menar med allt.



Det skall vara som en enplans byrå som man sätter på väggen. kommer sätta vanliga bokhyllestöd under för att det skall bli stabilt med den tyngden som kan komma. Tycker funktionen med lådan framgår rätt tydligt med bilden men jag kan förklara lite detaljer.

'Lådfronten' kommer att sitta mot baspartiet med skåpmagneter som man har i exempelvis vitrinskåp för att på så sätt göra den fällbar så att man inte får kanten ivägen när man skall använda datorn. På luckan har jag funderat på att sätta ett handledsstöd för att slippa krångel med verkande handleder... vilket jag för övrigt känner just nu.

Innuti lådan så skall det sitta en liten låda som jag tänkte bygga själv. I den lådan tänkte jag sätta alla vitala datoruttag såsom USB, Tangentbord, Mus, Hörlursutgång, om jag klarar det även en power och resetknapp för att på så sätt göra datorn användbar fast man inte ser den. Jag hade tänkt stoppa själva huvudenheten (datorburken) i en fyrkantig låda i hörnet på rummet som mest kommer likna en pall. Den kommer jag bara använda om jag ska stoppa i skivor och så (har haft tanke på att bygga en dvdbrännare i bordet också men tror det blir överkurs). Alla sladdarna kommer jag dra i en och samma kabellist tillsammans med skärmkabel och ljudkabel.

Ljudet kommer komma från de 2 vaserna som är av märket Boynq Vase (var dyr om man köpte själv och billig om man tog den med en tidning). Valde den för att den ger bra ljud och ser ut som en prydnad mer än en högtalare. De två runda grejjerna på hyllan är tänkta att vara spottar men det är beroende på plats som de sätts dit, de är mer en preliminär grej.

Kommentarer
Postat av: Åsa

hej kolla in den här sidan där kan du få många tips på bygen av databord/tvbänkar och mycket mer.... det var där vi fick insperation till våra målingar här hemma

2008-06-12 @ 00:54:39
URL: http://mrsvoorhees.bilddagboken.se
Postat av: Bea

Wow, du och dina idéer. Haha. Det verkar gå bra för dig iaf, och jag hoppas det blir bra hörru! Kram på dig.

2008-06-12 @ 12:53:40
Postat av: Lina

Fan vad coolt det lär bli. Har du påbörjat det?

2008-08-20 @ 15:01:06
URL: http://newfallenleaf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0